Årsrapport 2023

18.02, 2024

Årsrapport 2023 Hellige Hallvard ortodokse menighet

2023 var et aktivt år for menigheten. Det var et økende besøk på Gudstjenestene. Flere ble lagt til menigheten og flere ble opptatt som katekumener. Den guddommelige liturgi ble feiret stort sett hver søndag og en rekke festdager. Vesper ble feiret hver onsdag med etterfølgende samtale og kveldsmåltid. Etter Liturgiene var det kirkekaffe med bugnende bord. Jeg tror vi kan si at vår kirkekaffe er det få andre ortodokse menigheter i Norge som har. En stor takk til dere som gjør det mulig og som har lagt kirkekaffe på et skyhøyt nivå. Vi har fått et stabilt kirkekor som gjør en veldig god tjeneste under gudstjenestene til glede for oss alle. Kantor tjenesten er godt ivaretatt også med vikarkantor på flere gudstjenester. I alteret har altertjenerne gjort en veldig viktig tjeneste sammen med presten. Menigheten er heldig å ha en vigslet leser som gjør en uvurderlig tjeneste i og utenfor alteret som  en trygg og kunnskapsrik person.  Kirkens vaktmestere har gjort et arbeid vi ikke hadde klart oss uten med å gjøre kirken klar til gudstjeneste og utleie samt måkt veien til beste for våre naboer i krevende norsk vintervær. Styret har bestått av f. Olav, Kristoffer, Mari og Nadja. Prest for menigheten er f. Olav.

Både vår og høst var det  dugnad for å pusse messing og gjøre forefallende arbeid inne og ute og kjøring til gjenbruksstasjonen. Mange i dugnadsgjengen fortjener en stor takk for fabelaktig innsats.  Inngangspartiet har blitt oppgradert og malt og vi har fått oppslagstavle i gave.

Olsok ble feiret på Gotland med leir hvor 5 familier deltok. Vi feiret gudstjenester, kulturelle aktiviteter, bading og sammenkomster. Menighetens tempelfest ble som vanlig feiret på hl. Hallvard dag med vannvelsignelse og fest kirkekaffe med gjester og hilsningstaler. Det ble holdt dåp i Akerselva og to bryllup med full kirke av jublende mennesker.

Kirken har i løpet av året fått fullført ikonostasen, to store og to små ikoner samt korsfestelsesikon. Vi har også fått to Ikonhus og kantorpult samt  brodert alterduk og Kristi gravklede. Flere har hjulpet til å snekre Ikonostas og ambogulv foran ikonostasen. Vi har i løpet av året fått en vakker og tjenlig kirke til glede for oss alle. Vi fikk ny hjemmeside.

Menigheten har mange givere som vi er helt avhengige av for å få det til å gå rundt økonomisk og mange bidrar til vår kirkekjøpskonto. Men fremfor alt er menigheten helt avhengig av folk som ber for menigheten og som deltar på gudstjenester og som tar imot nye med varme og god veiledning. Vi har et godt fellesskap hvor vi hjelper hverandre og hvor alle er helt nødvendige i  sammenhengen. Menigheten består av enkeltmennesker så hver og en er viktig, så takk til alle. Vi har  nå vært i kirken vår i tre år og takken går til Gud som har gjort det mulig og som holder oss opp gjennom sitt nærvær i sitt ord og sakramenter. Gud være lovet. Amen.